Pour la traduction en française, cliquez-ici
Adapted from the World Wide Web Consortium’s “Guidance on Applying Web Content Accessibility Guidelines to Non-Web Information and Communications Technologies” and British Dyslexia Association’s “Dyslexia Friendly Style Guide”.
High Contrast
Use high contrast color schemes in slides and posters.
White writing on a black background is much easier for most visually impaired individuals to read than is black writing on a white background.
Alternative Format
Put slides online in advance and link with a QR code on the first slide. This allows people to download the presentation on their own devices which may have accessibility features enabled.
Easy-to-read Font and Text
Use
- Sans Serif font of at least 24 points,
- Increased line spacing, and
- Left or right justified text.
Avoid
- Using underlines or italics.
- Using images behind the text.
These formatting options may help those with visual impairments and specific reading challenges such as Dyslexia and ADHD.
Visual Information
Describe
- Pertinent parts of graphics, videos, and other visual to the extent needed to understand the presentation by someone who is visuall impaired.
- Events in the room if interaction with the audience is required (e.g., “About half of the audience eraised their hand.”)
Audio Information
- Use the microphones in the rooms.
- Repeat questions posed by the audience, especially if there is no microphone for the audience members.
- Include closed captioning on videos presented and consider live closed captioning features in PowerPoint (or other software with such functionality, e.g., Zoom).
For more ways to make your presentation accessible visit https://www.w3.org/WAI/teach-advocate/accessible-presentations/
Comment rendre votre présentation orale accessible
Adapté du « Guidance on Applying Web Content Accessibility Guidelines to Non-Web Information and Communications Technologies » du Consortium World Wide Web et du « Dyslexia Friendly Style Guide » de la British Dyslexia Association.
Présenté par le conseil de stagiaires WiCSC.
Contraste Élevé
- Utilisez une palette de couleur à contraste élevé dans vos présentations et affiches
- Une couleur de police blanche sur un arrière-plan noir est beaucoup plus facile à lire pour la majorité des personnes avec des déficiences visuelles qu’une couleur de police noire sur arrière-plan blanc.
Format Alternatif
- Partagez vos diapositives en ligne en avance, et ajoutez un code QR sur votre première page.
- Ceci permet à votre audience de télécharger les diapositives sur leur propre appareil, qui pourrait avoir des aides à l’accessibilité.
- Remarque : utilisez du texte sélectionnable car il est important pour les lecteurs d’écran.
Polices et texte faciles à lire
Évitez:
- Du texte souligné ou en italique
- Des images derrière du texte
Utilisez
- La police Sans Serif, taille 24 minimum
- Interligne plus grand
- Texte justifié à gauche ou à droite
Ces options de format peuvent aider les personnes avec des problèmes visuels ou des difficultés de lecture comme la dyslexie ou le TDAH.
Informations Visuelles
Décrivez:
- les parties pertinentes d’un graphique, d’une vidéo, un d’un autre contenu visuel d’une façon qui permet aux personnes avec des handicaps visuels de comprendre le contenu présenté.
- les évènements dans la salle (ex: la moitié de la salle a levé la main).
Informations Auditives
- Utilisez les microphones de la salle
- Répétez les questions du public, surtout si le public n’a pas accès à un microphone
- Utilisez des sous-titres lorsque vous montrez des vidéos, et considérez des sous-titres automatiques dans vos présentations PowerPoint.
Pour plus d’informations, visitez https://www.w3.org/WAI/teach-advocate/accessible-presentations/